۰۴۱-۳۴۴ ۸۵۵ ۱۵
دریافت نوبت مشاوره

لکنت

لکنت

لکنت

۱ اسفند ۱۳۹۵ زهره قربانی

لکنت کودکان

(مناسب برای والدین)

پس از شروع یک اتفاق ناخوشایند، به اسم لکنت ! آگاهی از ابعاد مشکل اولین گام برای خانواده ها می باشد.

بسیاری از خانواده ها پس از اطلاع از وجود لکنت در کودکانشان دچار استرس می شوند و پس از شدت یافتن لکنت کودک و عدم بهبودی آن احساس درماندگی می کنند. برخی از خانواده ها با کم توجهی وجود لکنت در کودک را نادیده می گیرند و به دنبال درمان آن نیستند و به این سخن که ( خودش خوب میشه ) اکتفا می کنند. باید گفت که احتمال بهبودی بعد از گذشت یک سال از شروع لکنت کاهش می یابد. و درمان لکنت در سنین پایین موثرتر، آسان تر و  پایدار تر خواهد بود.

برخی از خانواده ها عنوان می کنند که کودکشان پس از ترس از یک حیوان ، پس از دعوای مادر یا والدین با کودک ، یا مشاهده ی یک واقعه ی رعب آور دچار لکنت شده اند. اولین و مهمترین اقدام برای شناسایی و رفع مشکل افزایش اگاهی والدین کودک دارای لکنت است . والدین باید بدانند که “ترس علت لکنت نیست ” بلکه ترس عامل” بروز دهنده ی لکنت” در کودک شماست . برخی والدین خود را مقصر و علت اصلی لکنت کودک می دانند و خود را سرزنش می کنند . آنها باید بدانند که آنها علت به وجود دارنده لکنت نیستند و قطعا آن ها می توانند عامل بهبودی باشند.
آشنایی با لکنت

می توان با یک جستجوی ساده از لکنت ، علایم آن و حتی گاها برخی از علل احتمالی آن مطلع شد. اما به طور خلاصه می توان گفت که : لکنت یک اختلال گفتاری است که با از هم گسیختگی در جریان طبیعی گفتار مشخص می شود . لکنت علایم متعددی دارد که از جمله مهم ترین و شایعترین علایم آن می توان به تکرارها ، کشیده گویی ها و قفل ها اشاره کرد.

پس از آشنایی با لکنت و علایم آن لازم است که بدانیم علت لکنت چیست ؟

تاکنون علت مشخصی برای لکنت ذکر نشده است اما وجود علایم متعددی محتمل است از جمله :

  • نوروفیزیولوژی، ژنتیک و رشد کودک

کودکی که یکی از اقوامش دارای لکنت هستند احتمال بیشتری دارد که در روند رشد لکنت را نشان دهد . هم چنین تحقیقات عصب شناسی نشان می دهند که افرادی که لکنت می کنند ، پردازش گفتار و زبان “متفاوت تری” نسبت به سایر کودکان بدون لکنت دارند. هم چنین کودکانی که سایر اختلالات گفتار و زبان یا تاخیر رشدی دارند ، مستعد لکنت هستند. و در نهایت خانواده هایی با سبک زندگی سریع و انتظارات بالا احتمال بیشتری دارد که کودکانشان دارای لکنت باشند.

علت شناسی لکنت زبان کودکان

پس از علت شناسی لازم است که به دنبال راه حل بود:

استرس علت لکنت نیست

استرس تشدید کننده لکنت است

ترس عامل لکنت نیست

ترس عامل بروز دهنده ی لکنت است

پس مصرف دارو به نوبه ی خود کمکی به حل مشکل نخواهد کرد

با جستجویی ساده در سایت انجمن گفتار و شنوایی امریکا ASHA در مورد لکنت ، علت لکنت ، علایم لکنت ، شیوع لکنت و هم چنین درمان آن به طور مفصل توضیح داده شده است .

آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمان ) متخصص درمان لکنت  می باشد.

اکثر خانواده ها به دنبال راهی سریع و آسان و کم هزینه برای درمان لکنت هستند . باید گفت که تا کنون هیچ درمان معجزه آسا و فوری برای لکنت وجود ندارد . البته باید ذکر کرد که لکنت قابل درمان هست وهمچنیمن ضرورت آگاهی کودک در مورد لکنت مورد دیگری که باید ذکر کرد، مساله ی آگاهی کودک است

آیا کودک من آگاه است ؟ آیا لازم است که او را آگاه کنم ؟ چگونه بدانم که او آگاه هست یا نه ؟

به لحاظ رشد شناختی کودک از حوالی ۳/۵ سالگی متوجه تفاوت ها می شود. برای مثال کودکی که نمی تواند راه برود متوجه این مساله می شود که تفاوتی با سایر کودکان دارد اما ممکن است این تفاوت برای وی اهمیتی نداشته باشد. هم چنین کودکی که لکنت می کند در سنین ۳/۵ الی ۴ سالگی متوجه تفاوت نحوه ی صحبت کردن خود می شود اما واکنش به این تفاوت در کودکان مختلف متفاوت است

برخی کودکان با وجود لکنت ارتباط برقرار می کنند و از صحبت کردن هراسی ندارند . اما برخی از کودکان در هنگام وقوع لکنت با برخی از رفتارهای ثانویه همراه ( برای مثال گذاشتن دست روی دهان ، کوبیدن پا بر روی زمین ) سعی در کنترل و حل مشکل دارند .

برخی از کودکان به والدین اظهار می کنند که ( چرا اینطوری حرف می زنم ؟ یا من نمی تونم صحبت کنم ؟ )

این موارد نشان دهنده ی واکنش کودک به لکنت هست و کودک از مشکل آگاهی منفی دارد.

پس کودکی ۶ ساله که چند سال است که با لکنت زندگی کرده است از لکنت خود آگاه است اما ممکن است به این اختلال به چشم یک تفاوت نگاه کند نه یک مشکل یا بحران .

آیا مشکل لکنت کودک من، خود به خود حل می شود ؟

برخی از والدین این عقیده را دارند که این اختلال در برخی از اقوام بوده است و آن فرد با گذشت زمان بهبود یافته است.

در اینجا باید در نظر داشت که  اگر کودکی بیش از یک سال است که از زمان شروع لکنت اش می گذرد و لکنت او بهبود نیافته است، تجربه نشان می دهد که احتمال رفع مشکل بدون مداخله ی گفتار درمانی، بسیار پایین است.

 

تهیه و تنظیم:

دکترنادرعلیرضالو

دکتری تخصصی علوم شناختی

ارگوتراپیست(کادرمانگر) جسمی و ذهنی کودکان

نوروتراپیست و موسس مرکز توانبخشی جسمی و حرکتی نواندیشان آویژه تبریز

جهت تعیین وقت ارزیابی و دریافت نوبت با شماره های کلینیک آویژه تماس ۰۴۱۳۴۴۸۵۵۱۵ حاصل فرمایید.

 

مقالات مرتبط