۰۴۱-۳۴۴ ۸۵۵ ۱۵
دریافت نوبت مشاوره

بلوغ در افراد مبتلا به اوتیسم

بلوغ در افراد مبتلا به اوتیسم

بلوغ در افراد مبتلا به اوتیسم

۳ بهمن ۱۳۹۵ زهره قربانی

بلوغ مرحله ای از رشد انسان است که باعث گذر از کودکی و رسیدن به بزرگسالی می شود، فردی که دوران بلوغ را پشت سر گذاشته باشد بالغ نامیده می شود و از نظر جنسی، توانایی تولید مثل دارد. بلوغ بیشتر اشاره به تغییرات جسمانی در بدن مرد و زن دارد. این دگرگونی با نام بلوغ جسمانی شناخته می شود، علاوه بر آن بلوغ روانی نیز اشاره به رشد روانی و شخصیتی فرد دارد. بلوغ جسمانی معمولاً در دوران نوجوانی اتفاق می افتد. بلوغ روانی دیرتر و پس از بلوغ جسمانی روی می دهد. بلوغ اجتماعی مرحله تکامل بلوغ انسان است که موجب تعیین شخصیت اجتماعی فرد می شود.

برای خانواده های کودکان مبتلا به اوتیسم شروع سن بلوغ و ظهور تمایلات جنسی در فرزندشان می تواند چالش بر انگیز باشد. دانستن این که چه چیز را و چگونه باید آموزش داد و باید چه انتظاری داشته باشند می تواند دلهره آور باشد. اگر افراد نوجوان اوتیسم اطلاعات غلطی به دست آورند این می تواند اثرات درازمدت و مخربی بر توانایی آن ها هنگام رویارویی با بلوغ و روابط جنسی داشته باشد. افراد اوتیسم نسبت به هم سالان خود از آگاهی جنسی بسیار عقب هستند و توانایی کمی برای ایستادگی در برابر سوء استفاده جنسی دارند.

.

برای خانواده، معلمان و ارائه دهندگان خدمات مهم است که بدانند:

*افراد مبتلا به اوتیسم رشد جسمی و جنسی شان همانند افراد دیگر است.

*افراد مبتلا به اوتیسم تمایل به ابراز امیال جنسی خود دارند.

*افراد مبتلا به اوتیسم می توانند تمایلات جنسی شان را به عنوان یک فرد و یا به عنوان بخشی از یک رابطه بیان کنند.

*با توجه به این موارد افراد جوان اوتیسم نیاز به درک مسائل جنسی در چارچوب قانون دارند.

.

بلوغ:

سازگاری یا تغییر برای افراد مبتلا به اوتیسم بسیار دشوار است. اگر کودک نداند چه اتفاقی برای بدنش می افتد، تغییرات بلوغ می تواند برای او وحشتناک باشد. بسیار مهم است که مسائل بلوغ را با روشی واضح و درست به کودک اوتیسم آموزش دهیم. می توانیم این اطلاعات و نام های اعضاء بدن و عمل کردشان را از طریق نمودار آناتومیک بدن به آن ها آموزش دهیم. برای کودک این نکته اهمیت دارد که بداند برای بدنش چه اتفاقی می افتد و چگونه باید با آن برخورد کند.

سن بلوغ برای این کودکان بدون در نظر گرفتن هوش بهر و توانایی فکری شان معمولاً بین سن ۱۱-۱۷ سال برای پسران و ۸ سال برای دختران می باشد.

.

ارسال شده توسط : یلدا فروید کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی و نروتراپیست نواندیشان آویژه

– See more at: http://avizhehcenter.com/%d8%a8%d9%84%d9%88%d8%ba-%d8%a7%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%a8%d8%aa%d9%84%d8%a7-%d8%a7%d9%88%d8%aa%db%8c%d8%b3%d9%85/#sthash.pNbUrxZn.dpuf

مقالات مرتبط