۰۴۱-۳۴۴ ۸۵۵ ۱۵
دریافت نوبت مشاوره

وضعیت آرام کننده یوگاه برای کودکانی که نیاز به آرامش دارند

وضعیت آرام کننده یوگاه برای کودکانی که نیاز به آرامش دارند

وضعیت آرام کننده یوگاه برای کودکانی که نیاز به آرامش دارند

۲ بهمن ۱۳۹۵ زهره قربانی

دنیای سریع ما می تواند حتی منظم ترین افراد را دچار استرس کند.حال تصور کنید که این سرعت گردن شکن با کودکتان چه میکند!ممکن است کودک شما نتواند این احساس پیچیده را به عنوان استرس بشناسد پس مراقب علائم هشداری باشید:

تکانشگری
خیس کردن رختخواب
سخت خوابیدن
منزوی شدن
نشانه‌های فیزیکی مثل دل‌درد و سردرد
رفتار‌های تهاجمی به خصوص با سایر کودکان
اثرات مثبت یوگا برای بزرگسالان ثابت شده است.اما دلیلی برای عدم استقاده از مزایای بی‌نظیر یوگا برای یوگی‌های کوچک وجود ندارد.

طبق گفته‌های کری تام از موسسه یوگای کودکان شارلوت « یوگا به کودکان کمک می‌کند تا آرام باشند و تمرکز کنند». در یک مطالعه در دانشگاه ایالت کالیفرنیا مشاهده شد که نه تنها یوگا عملکرد کلاسی را بهتر می‌کند بلکه به کودکان کمک می کند تا حس ارزشمندی و اعتماد به نفس داشته باشند.هیچ وقت برای معرفی یوگا به کودکتان «خیلی دیر» یا «خیلی زود» نیست. همان طور که کری می‌گوید«کودکان از زمان تولد میدانند که چه وضعیتی را به خود بگیرند که ما به آن یوگا می‌گوییم».

هنگامی که کودک شما این حرکات را یاد گرفت آن را به طور مداوم تمرین کنید تا استرس کودک کم شود.به خاطر داشته باشید که تمرین‌هارا آرام انجام دهید و بدانید که کودک شما در تمرین‌های اولیه فقط بر روی یک یا دو وضعیت تمرکز دارد و کم‌کم در تمرین‌ها عمیق می‌شود.

۱.سری جنگجو

این سری که با وضعیت پاهای باز(مطابق شکل) و دست‌های کشیده انجام می‌شود، قدرت و استقامت را شکل می‌دهد.این یک وضعیت نیرویی است که انرژی منفی را از طریق تنفس مرتب آزاد سازد. جنگجو I و II برای مبتدیان عالیست. این سری را برای کودکتان شاد و مرفح کنید. میتوانید مثل جنگجوبان داد بکشید و از شمشیر و زره استفاده کنید.

 

 

 

۲.گربه – گاو

گفته می‌شود که وضعیت گربه – گاو ، تعادلی عاطفی هنگام رهاکردن عضلات پشت و ماساژ ارگان‌های گوارشی ایجاد می کند.هنگامی که به کودکتان آموزش می‌دهید تا این وضعیت‌های ساده را انجام دهند از شمای حیوانات استفاده کنید.هنگام وضعیت گاو ماما و هنگام وضعیت گربه میومیو کنید.

 

۳.سگ رو به زمین

این وضعیت یک کشش عالی برای رهاسازی فشار از پشت و گردن شماست.دوباره ادای حیوانات را در بیاورید.همزمان که صدای سگ را در ‌می‌آورید میتوانید باسنتان را به جای دم تکان دهید که خود یک کشش عالی برای عضلات پاست.

 

۴.وضعیت درخت

این وضعیت تعادلی به آگاهی از ذهن و بدن، بهبود وضعیت بدنی و آرام سازی ذهن کمک می‌کند.

امکان دارد که کودک این وضعیت که روی یک پا بایستد را چالش برانگیز بداند برای همین کودکتان را تشویق کنید تا پایش را هرکجا که راحت است بگذارد.می‌تواند نزدیک زمین ،نزدیک مچ پای مقابل یا بالا و روی زانوی مقابل باشد. کشش دست‌ها بالای سر می‌تواند به حفظ وضعیت کمک کند.

۵.کودک خوشحال

کودکان به این کار جالب که باعث باز شدن لگن، بهبود وضعیت ستون فقرات و آرام بخش ذهن است، جذب می‌شوند.کودک خود را تشویق کنید تا در این وضعیت به جلو عقب برود.این کار یک ماساژ آرام برای پشت است.

۶.وضعیت خوابیده

ما وضعیت جنازه را هنگام کار با کودکان «وضعیت خوابیده » مینامیم.

این وضعیت پایان دهنده یک تمرین یوگاست و کودک را به تنفس عمیق و مدیتیشن تشویق می کند.می توانید یک پارچه گرم و مرطوب را بر روی چشم کودکتان بگذارید یا موسیقی ملایم پخش کنید و یا یک ماساژ سریع پا برایش هنگامی که در ساواسانا استراحت می کند انجام دهید.

ترجمه و گردآوری: نشاط احمدی، کاردرمانگر؛ عضو تیم تحقیق و توسعه موسسه نواندیشان آویژه

 

مقالات مرتبط