۰۴۱-۳۴۴ ۸۵۵ ۱۵
دریافت نوبت مشاوره

لزوم حمایت نهادهای دولتی از شرکتهای دانش بنیان در سال جهش تولید

لزوم حمایت نهادهای دولتی از شرکتهای دانش بنیان در سال جهش تولید

لزوم حمایت نهادهای دولتی از شرکتهای دانش بنیان در سال جهش تولید

۱۶ مرداد ۱۳۹۹ دکتر نادر علیرضالو

دکترنادرعلیرضالو در تبریز مدیر یکی از شرکت‌های خلاق در آذربایجان شرقی که در خصوص راه اندازی و تولید تجهیزات توانبخشی نوین برای معلولان گام‌های مهمی در چند سال اخیر در کشور برداشته است به وجود خلاءهای قانونی در بعضی از کسب‌وکارها اشاره می‌کند و می‌گوید: عدم حمایت نهادهای دولتی و در بعضی مواقع حتی وجود قوانین دست و پا گیر مانع رشد کسب و کارهای کوچک و نوپا شده است.

لزوم حمایت نهادهای دولتی از شرکتهای دانش بنیان در سال جهش تولید

 دکتر نادر علیرضالو دانش اموخته کارشناسی ارشد کاردرمانی و دکتری تخصص علوم شناختی و دارای مدرک تخصصی مدیریت کسب و کار در سلامت (Health MBA) از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران است.

وی دارای دو ثبت اختراع در حوزه تجهیزات و فناوری‌های نوین توانبخشی با نام لباس فضایی معلولین و سیستم جامع اسپایدرکیج تراپی در کودکان فلج مغزی و دارای طرح صنعتی در زمینه واکر معکوس معلولین برای اولین بار در ایران است.

علیرضالو تالیفات و مقالات مختلف علمی و پژوهشی (ISI) در ژورنال‌های معتبر خارجی و بیش از ۱۵ سال سابقه کار بالینی در حیطه کودکان دارای معلولیت‌های جسمی و حرکتی دارد و چند سالی است که شرکت نواندیشان آویژه را تأسیس کرده که در خصوص راه اندازی و تولید تجهیزات توانبخشی نوین برای معلولان گام‌های مهمی در چند سال اخیر در کشور برداشته است.

*به عنوان سوال اول شرکت خودتان را معرفی کنید؟

در سال ۱۳۹۴ با توجه به سابقه کار اجرایی در مؤسسات و شرکت‌ها و مراکز توانبخشی مختلفی که داشتم تصمیم به تأسیس مؤسسه نواندیشان آویژه گرفتم که در حال حاضر در ششمین سال تأسیس این برند تخصصی در حیطه توانبخشی به سر می بریم و با توجه به نوآوری‌ها و اختراعات سال گذشته خود موفق به اخذ شرکت خلاق از معاونت علمی و فناوری‌های دانش بنیان ریاست جمهوری شده و در جشنواره حضرت علی اکبر اردیبهشت ۹۸ به عنوان طرح کسب و کار برتر جوان استان آذربایجان شرقی انتخاب شدیم.

*شما خط تولید کارگاهی لباس فضایی معلولین را راه اندازی کرده اید، در این خصوص توضیح دهید؟

خوشبختانه در سال گذشته توانستم با طرح راه اندازی کسب و کار خط تولید کارگاهی لباس فضایی معلولین در برنامه میدون شبکه سوم سیما شرکت کنم و برنده جایزه ویژه تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید گردم که در این برنامه با توجه به ابداع و فناوری‌های خود در زمینه تجهیزات توانبخشی کاندید تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان شدیم و اقدامات لازم را برای این منظور انجام دادم متأسفانه با توجه به عدم تعریف تجهیزات توانبخشی نوین در اشل کسب شرایط شرکت‌های دانش بنیان درخواست ما رد شد که با پیگیری‌های معاونت علمی ریاست جمهوری در قالب شرکت خلاق ادامه مسیر دادیم البته در این فرمت هم بدلیل عدم تعریف شرکت‌های توانبخشی در شرایط شرکت‌های خلاق کماکان علیرغم تأیید پرونده و مستندات فنی، منتظر جلسات مشترک وزارت بهداشت و معاونت علمی جهت صدور مجوز نهایی هستیم.

به هر حال همه ما واقفیم راه اندازی کسب و کار در ایران ویژگی‌های منحصر بفردی می‌خواهد که من و تیم اجرایی نواندیشان آویژه با توکل به خدا و برنامه ریزی و نوشتن اهداف پنج ساله در حال گذراندن مراحل رشد و توسعه خود می‌باشیم به طوریکه در بهار امسال خط تولید انبوه تولید تجهیزات نوین توانبخشی را راه اندازی کردیم و در حال حاضر ست ورزشی کودکان (تردمیل، دوچرخه ثابت، گام زن، اسکی فضایی، چرخونک)، لباس فضایی معلولین، اسپایدرکیج در حال تولید می‌باشد و آخرین تولیدمان رونمایی از اولین واکر معکوس معلولین بود که در ششمین سالگرد تأسیس مرکزمان در تیر سال ۹۹ در هفته بهزیستی و سال جهش تولید انجام شد.

*روند قانونی ثبت شرکت چقدر بروکراسی داشته است؟

همانطور که مستحضرید پروسه ثبت شرکت در ایران برخلاف اکثر کشورهای منطقه بروکراسی بسیار سخت و پیچیده‌ای دارد که چندین ماه طول می‌کشد و اکثراً با توجه به خلاءهای قانونی و عدم آشنایی کارآفرینان جوان و استارتاپی در اکثر مواقع به بن بست‌های قانونی منجر می‌گردد و یا باید ادامه روند ثبت شرکت را به شرکت‌های ثبت واگذار نمود که آن هم مشکلات مالی و حقوقی جدیدی را ایجاد می‌نماید در حالی که در همین کشور همسایه به عنوان مثال آذربایجان و شهر باکو پروسه ثبت شرکت در کمتر از چند ساعت انجام می‌گردد و در اکثر مواقع قوانین حامی و پشتیبان کسب و کارهای نوپا و معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای دو ساله دارا است.

* شیوع کرونا چه تأثیری روی فروش و بازاریابی محصولات شما داشت؟

متأسفانه اوج شروع کسب و کار و راه اندازی خط تولید کارگاهی نواندیشان آویژه در شروع بحران کرونا بود و مثل تمامی کسب و کارهایی نوپا و استارتاپی که تحت تأثیر این موضوع قرار داشت ما نیز فروش و بازاریابی محصولاتمان دچار افت شد ولی با توجه به ماهیت شغلی خود سعی در برنامه ریزی استراتژی‌های چندگانه برای فروش خود داشتیم که تاکنون موفق به تجهیز بالغ بر ۶۰ مرکز توانبخشی و کاردرمانی در سطح کشور شدیم ولی صادقانه باید عرض کنم علیرغم حمایت‌های معنوی بسیاری که سازمان‌هایی چون سازمان محترم بهزیستی، صندوق کارآفرینی امید و سازمان محترم ورزش و جوانان که در این مجال کمال تشکر را دارم، انجام دادند، تاکنون فرصت‌های فروش دولتی و حمایت‌های مادی یا قراردادی با نهادهای دولتی نداشتیم و بنظر می‌رسد شاید با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری که سال جهش تولید نامگذاری فرمودند سال حمایت‌های نهادهای دولتی از این تولیدات داخلی و ساخت ایران نیز محقق شود.

*تحریم‌ها چه تأثیری بر روند فعالیت شما داشته است؟

قطعاً شرایط تحریم برای چرخه‌های تولید و فناوری و صادرات شرایط بسیار پیچیده‌ای را ایجاد می‌نماید و نظر شخصی بنده قطعاً تأثیرات سو بر چرخه کسب و کار خواهد گذاشت ولی همچنان خلاقیت و نواوری در شرکت‌های استارتاپی می‌تواند در ادامه حیات صادرات شرکت‌های نوپا کمک نماید که ما نیز با برنامه ریزی های خود و ارتباطات بین المللی سعی در شکست شرایط حاکم بر تأثیر تحریم و کرونا در کسب و کار خود هستیم.

* در مسابقه میدون شبکه سوم هم شرکت کرده اید، در این خصوص توضیح دهید؟

مسابقه میدون بی شک یکی از تأثیر گذارترین برنامه‌های حال حاضر تلویزیون ملی در معرفی و رشد کسب و کارهای نوپا و استارتاپی است که نواندیشان آویژه و من هم در بهمن ۹۸ در این برنامه شرکت کردیم و تأثیر مثبتی در معرفی و رشد کسب و کارمان داشت.

*معافیت‌های مالیاتی شامل حال شرکت شما می‌شود؟

مالیات و قوانین مالیاتی بحث بسیار حساس و پیچیده‌ای است که واقعاً کسب و کارهای خرد و نوپا نیاز به اخذ مشاوره‌های تخصصی مالیاتی از اهل فن می‌باشند چرا که خلاءهای حقوقی و قانونی و در نقطه مقابل فرصت‌های بی نظیر و طلایی در بحث مالیاتی کشور وجود دارد که با آگاهی کامل از این چالش‌ها و فرصت‌ها می‌توان در بحث مالیات موفق بود نواندیشان آویزه نیز با توجه به ارائه خدمات توانبخشی معلولین از همان ابتدای تأسیس تکالیف مالیاتی و اظهارنامه‌های مالیاتی خود را تنظیم و ارائه نموده است که طبق مواد قانونی خدمات معلولین معاف از مالیات می‌باشند و شامل حال مرکز بنده نیز شده است.

*همکاری نهادهای دولتی در استفاده از محصولات شما چطور بوده و آیا محصول مشابه خارجی وارد می‌شود یا شما را ترجیح می‌دهند؟

اخیراً با توجه به شرایط بسیار پیچیده تحریم و سخت شدن واردات و افزایش قیمت ارز و ذخایر ارزی محدود فرصت بی نظیری برای شرکت‌های تولید داخلی فراهم شده است اما در کنار ایجاد این فرصت معمولاً نهادهای دولتی گرایشی به حمایت ها از شرکت های نوپا ندارند ولی می‌توان با معرفی و تقویت درجه تأثیرگذاری خود در جامعه نهایتاً تمایل مراکز دولتی را افزایش داد. بنده نیز به عنوان مدیر مرکز نواندیشان آویژه با تعامل با سازمان بهزیستی مذاکراتی در زمینه تجهیز مراکز توانبخشی معلولین سراسر کشور داشته ام.

*اعتماد به تولید داخل وجود دارد یا خیر؟

با توجه به اینکه اولین و تنها مرکزی هستیم که این تجهیزات را در مقایسه نمونه‌های مشابه خارجی و آمریکایی تولید می‌کنیم هم از لحاظ قیمت هم از لحاظ کیفیت و هم موجودی کالا مزیت رقابتی در بازار داریم و مورد وثوق و اقبال مراکز توانبخشی و متخصصین بوده ایم.

*با گران شدن دلار و تحریم‌ها فروش شما بیشتر شده یا تفاوتی نداشته است؟

قطعاً با کاهش ارزش ریال در مقابل دلار و کاهش درآمدهای مراکز مخصوصاً در شرایط کرونا فروش تحت تأثیر منفی قرار گرفته است. ولی در همین حال اگر شرکت های نوپا قابلیت فروش خارجی و صادرات را داشته باشند هم از لحاظ ارز آوری برای کشور و هم تأمین نقدینگی و تأمین مالی دچار منافع کوتاه مدت و بلندمدت خواهند بود.

*حمایت‌های بانکی از شما وجود دارد یا خیر؟

با توجه به ماهیت کسب و کار نواندیشان آویژه تأمین مالی پروژه‌های جدید و طرح‌های تحقیق و توسعه از محل درآمدهای خود مرکز می‌باشد البته خالی از لطف نیست که تسهیلات صندوق کارآفرینی امید و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز به کمک شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای خلاق و استارتاپهای نوپا می‌آید.

*طرح‌های توسعه‌ای دارید؟

رسالت شرکت نواندیشان آویژه در مسیر طراحی و تولید فناوری‌های نوین توانبخشی می‌باشد و طبق برنامه‌های خود در تلاشیم به عنوان اولین شتابدهنده توانبخشی معلولین در کشور مجوزهای لازم را کسب کرده و به جذب و توسعه کارآفرینی و ایده پروری در این حوزه بپردازیم که ایده‌های خلاق و نواورانه را به تولید انبوه و ارائه خدمت به جامعه هدف معلولین برسانیم.

* سخن آخر؟

مشکلات بسیاری از وجود خلاءهای قانونی در بعضی از کسب و کارها تا عدم حمایت نهادهای دولتی و در بعضی مواقع حتی وجود قوانین دست و پا گیر مانع رشد کسب و کارهای کوچک و نوپا می‌باشد ولی امیدوارم با رشد تأثیرگذاری استارتاپها مسئولین هم مجاب به استفاده از نواوری های این شرکت‌ها شوند.

لینک خبر در سایت تحلیل بازار:

https://www.tahlilbazaar.com/news/33867/ وجود-خلاءهای-قانونی-در-بعضی-از-کسب-وکارها-چوب-قوانین-دست-وپاگیر

مقالات مرتبط